ankor bat

ankor bat

Wikipedia

Αποτελέσματα αναζήτησης

Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014

ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΜΟΥΤΖΑΝ- ΜΑΡΤΙΝΕΓΚΟΥ

 

      '' Αυτοβιογραφία'' της

Ελισάβετ Μουτζάν- Μαρτινέγκου.  

  ή η δυστυχία να είσαι γυναίκα και δή  Ζακυνθία...

Ο  μακρύς αγώνας για τη γυναικεία απελευθέρωση και την αναγνώριση του δικαιώματος στη μόρφωση και την πνευματική δημιουργία εκφράζεται μέσα από το έργο της Ελισάβετ Μουτζάν- Μαρτινέγκου.

Έργο που έχει την αυθεντικότητα της προσωπικής μαρτυρίας και την αγωνία μιας γυναίκας που προσπαθεί να υπερασπίσει την ιδιαιτερότητά της και να απαλλαγεί από τα ασφυκτικά κοινωνικά στερεότυπα της εποχής.

Παρά την αριστοκρατική της καταγωγή και την υψηλή κοινωνική της θέση- ή ίσως ακριβώς  εξαιτίας αυτής-  η Ελισάβετ υφίσταται τεράστιες πιέσεις από τον οικογενειακό και κοινωνικό της περίγυρο να '' συμμορφωθεί'' στην προδιαγεγραμμένη μοίρα για μια γυναίκα της εποχής της...

   Ανακαλύψτε την ιστορία της....πάτα εδώ

      Στο έργο της '' Αυτοβιογραφία'' η επιθυμία για εθνική απελευθέρωση των αγωνιζόμενων Ελλήνων συνδυάζεται με τον πόθο για κοινωνική χειραφέτηση των γυναικών, οι οποίες εμφανίζονται ως θύματα σκληρότερης και διαρκέστερης καταπίεσης και κοινωνικού αποκλεισμού. Από τις  σκληρότερες απαγορεύσεις που επιβάλλονται στις γυναίκες είναι η άρνηση του δικαιώματος να ζήσουν μια ζωή  χωρίς τα δεσμά του γάμου , αφιερωμένη στη μόρφωση και στην παραγωγή πνευματικού έργου.   http://www.artic.gr/logotenia-more/afieromata-logotexnia/5197-elisavet-moutzan-martinegkou-i-prwti-ellinida-pezografos

     Η  πνευματική δημιουργία δεν αποτελεί για την Ελισάβετ  μόνο την απόδραση από τους ασφυκτικούς περιορισμούς που της επιβάλλει ο κοινωνικός της ρόλος. Είναι η δικαίωση της ύπαρξής της και  το ισοδύναμο της μητρότητας , αφού αποκαλεί τα συγγράμμματά της '' πνευματικά της τέκνα'' και αγωνιά - όχι άδικα, όπως αποδείχτηκε- για τη διάσωση του πνευματικού της έργου, που αποτελούσε το πολυτιμότερο μυστικό της ζωής της... 

   πάτα εδώ για μια ανάλυση του έργου   

Η συγγραφέας έχει επίγνωση της ανατρεπτικής δύναμης της τέχνης και του λόγου ως φορέα διαμόρφωσης ήθους. Γι΄ αυτό διεκδικεί το δικαίωμα της πνευματικής ελευθερίας για το καταπιεσμένο γένος των γυναικών και ,αναστοχαζόμενη, εξομολογείται ότι

'' ....Η ελευθερία, μάλιστα δε και τα γράμματα, δίδουν εις τον άνθρωπον μεγάλην ευτολμίαν, μήτε τον αφίνουν να σύρεται ωσάν ζώον από την γνώμην των άλλων, τώρα ίσως οι παλιοί κάτοικοι τούτης της νήσου, όντες ακόμη πολλά βάρβαροι δια να έχουν τας γυναίκας ωσάν σκλάβας εστοχάσθηκαν να τας κρατούν κλεισμένας και αγραμμάτους...''

    Παρά το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του έργου της χάθηκε, η αναγνώρισή της ως της  πρώτης Ελληνίδας πεζογράφου είναι μια κάποια δικαίωση  ενός αγώνα για τα δικαιώματα των γυναικών . Ενός αγώνα  σε κάποιες γωνιές του πλανήτη μας  αναδεικνύεται τραγικά επίκαιρος, όπως απέδειξε η απονομή του φετινού Νόμπελ Ειρήνης στη νεαρή Πακιστανή Μαλάλα που διακινδύνευσε τη ζωή της , διεκδικώντας το δικαίωμα των γυναικών στην εκπαίδευση  ...

πάτα εδώ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου